Går så det suser for Øverbygg

nn-elbrus-denn-elua-kom-trillende-ned-fjellet-og-fant-lars-1248x936

Lars Olav Gravbrøt, daglig leder i Øverbygg AS, klarer ikke å skjule at det går svært bra for bedriften. Her i en annen rolle, på vei opp Elberus- Europas høyeste fjell, sammen med Norsk Navigasjon. (Foto: Norsk Navigasjon)

I 2014 hadde Øverbygg AS en omsetning på 20.257.000 og et driftsresultat på 1.220.000. Resultatet for 2015 er foreløpig ikke presentert, men daglig leder, Lars Olav Gravbrøt, lover svært gode tall.

– Vi forventer et bra resultat, og omsetningsøkningen er svært stor om du ser i sammenheng med at 2014 ikke var et helt driftsår. 2015 blir vårt hele driftsår, og vi ønsker ikke si noe eksakt vedrørende omsetning og resultat enda før talla foreligger. Men det blir millionresultat.

Virksomhetsoverdragelse

Øverbygg vokser, og i fjor ble det ansatt 3 nye i bedriften. Per 01.01.2016 er det 23 ansatte i Øverbygg Norge.De 4 ansatte på avdelingen i Østlandet er fra 01.01 omfattet av en virksomhetsoverdragelse, og virksomheten der drives fra 01.01 under et nytt firma- Øverbygg Østlandet AS,  med de ansatte der som eiere.

Øverbygg selger hytter over hele landet og utenlands, med en tre- deling som største nedslagsfelt mellom Trøndelag, Østlandet- og Sverige( i hovedsak Åre). I 2014 ble det ført opp 55-60 bygg, herav vel 10 bolighus.

En lang rekke fornøyde kunder

Hele 9 av 10 kunder oppgir at de er fornøyde både med kvaliteten på hytta de har kjøpt av Øverbygg og oppfølgingen de har fått.

– Tilfredse kunder er svært viktig for oss, sier Bjørn Aunsmo, administrerende direktør i Øverbygg Sverige. – Høy kundetilfredshet er resultatet av hardt arbeid og fokus på å samarbeide godt med både leverandører og kunder.

På bedriftens hjemmeside, ligger det ute hele 37 ulike hyttemodeller og 10 forskjellige bolighus- alle i laftet kvalitetstømmer selvfølgelig.

Hva blir utfordringene for Øverbygg i framtia?

– Tja, det er en del av løpende strategiprosesser å identifisere. Vi vil alltid være fremst på produkt og kvalitet /teknologi i landet. Videre kommer vi til å bruke en del ressurser på modellutvikling fremover. Særlig på bolighus. For å lykkes må man også tilpasse seg marked og konjunkturer. Vi har et kanongodt produkt, og vår beste markedskanal i dag er en rekke av fornøyde kunder, sier Gravbrøt.

(Intervjuer: Hallvard U. Smestad)